Koop je voor de eerste keer een boot? De aanschaf van een nieuwe boot is doorgaans een belangrijk moment in je leven. Denk bij een nieuwe boot naast de juiste keuze van het model, ook aan de volgende punten om zeker te zijn van een plezierige vaart.
Reparaties en onderhoud
Iedereen hoopt dat reparatie lang niet of eigenlijk helemaal niet nodig is. Er zijn een paar dingen waar je op kunt letten bij je nieuwe boot die reparaties en onderhoud vereenvoudigen.
Inboard of outboard motor
Zo kun je een buitenboordmotor (outboard) vaak makkelijker uit je boot halen en voor reparatie wegbrengen. Bij een inboard motor zul je met je boot naar de monteur moeten óf moet de monteur naar jouw boot om het defect te verhelpen. Dit kan extra tijd of geld kosten die je liever aan het varen had besteed.
Polyester, staal of aluminium
Qua onderhoud zal de keuze voor polyester, staal of aluminium (bij aanschaf van een nieuwe boot) niet zo’n groot verschil maken. Ze hebben allen ‘s winters schoonmaak en onderhoud nodig en gaan lang mee als er goed onderhoud gepleegd is. Staal is iets geschikter in het geval van lichte ijsvorming of meerdere winters in het water. Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder.
In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland. In Nederland zijn voor alle rompmaterialen voldoende professionele reparatiemogelijkheden en tegenwoordig zijn er voor polyester ook doe-het-zelf-kits waarmee je zelfs tot grotere krassen/ scheuren zelf kunt repareren. Aluminium kan goed uitgedeukt worden en is sterker dan staal, echter is het een flinke klus bij grotere reparaties.
Bij kleine, maar zeker bij grotere schade, krijg je eigenlijk alleen bij stalen schepen snel weer de originele uitstraling en kwaliteit terug.
Bootverzekering
Heb je net een nieuwe boot aangeschaft of ga je een boot aanschaffen? Denk dan ook aan het verzekeren van je boot. Is een bootverzekering verplicht? Nee, volgens de Nederlands wet niet, maar op sommige plekken of momenten kan het wel verplicht zijn in verband met aansprakelijkheid. Lees meer over je boot verzekeren.
Wij raden je aan er even goed naar te kijken of een verzekering verstandig is en denk daarbij vooral over de mogelijke gevolgschade (aansprakelijkheid) en of je dit risico wilt en kunt dragen.
Liggeld, stallingskosten
Voor aardig wat plekken in Nederland zoals in een jachthaven of in de gracht, is liggeld verplicht. Bij stalling van je boot, binnen of buiten, heb je vaak ook te maken met stallingskosten. Meestal zijn de kosten voor liggeld of stalling afhankelijk van de lengte (en steeds vaker ook de breedte, m2) van je boot. Deze kosten betaal je bij de havenmeester, gemeente of de eigenaar van de locatie.
Afhankelijk van de lengte van je boot en de locatie, kunnen de prijzen voor liggeld en stallingskosten aardig oplopen. In de zomer, in een beetje leuke jachthaven, zijn de passantentarieven al snel € 1,- per meter per dag en betaal je aan liggeld voor een volledig zomerseizoen al snel € 30,- tot € 50,- per m2. Reken voor een seizoen in de winterstalling (binnen, verwarmd) al snel op € 40,- tot € 60,- per m2.
(Prijsindicaties uit 2019, gebaseerd op gemiddelden van diverse jachthavens)
CE Normering
De CE-markering of CE norm is verplicht voor alle nieuwe boten sinds 1998. De CE markering geeft aan dat uw boot voldoet aan de Europese eisen van de Wet pleziervaartuigen, volgens de volgende
De CE norm kent vier categorieën, aangeduid met de letters a tot en met d.
A: ‘Oceaan’. Geschikt voor windkracht 8 en hoger, en golven hoger dan vier meter.
B: ‘Offshore’. Geschikt tot windkracht 8 en golven tot vier meter.
C: ‘Binnenwater’. Geschikt tot windkracht 6 en golven tot twee meter.
D: ‘Beschutte binnenwateren’. Geschikt tot windkracht 4 en golven van dertig centimeter.
Zorg dat niet alleen je boot, maar ook jij en je uitrusting bestand zijn tegen de betreffende weersomstandigheden. Hoger dan windkracht 4 Beaufort, heb je al te maken met aardige golven en vraagt om passende maatregelen.
Bouwersplaatje
Het bouwersplaatje verstrekt de algemene gegevens over het schip.
- het maximale aantal passagiers
- de CE categorie waarvoor de boot geschikt is
Het plaatje moet zichtbaar zijn vanaf de stuurstand.
Craft identificatienummer (CIN)
Aan stuurboordzijde van de spiegel van het vaartuig dient tevens een CIN (craft identificatienummer) aangebracht te zijn. Het CIN plaatje (ook wel HIN (Hull Identification Number) genoemd) beschrijft:
- Fabriekscode
- Land van fabricage
- Individueel serienummer
- Jaar van productie
- Modeljaar
Vaarbewijs
Voor snelle motorboten (sneller dan 20 km/u) of vaartuigen langer dan 20 meter moet je een vaarbewijs hebben. Het Klein Vaarbewijs deel I haal je door een examen af te leggen bij het CBR.
Bootkenteken (Registratiebewijs)
Naast het vaarbewijs dien je ook het vaartuigen (indien korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur) te registreren. Snelle motorboten moeten een registratiebewijs hebben dat verkrijgbaar is via de RDW. Als u een gebruikte snelle motorboot koopt, moet de boot op naam worden overgeschreven. Waar dit vroeger via het postkantoor of RDW kantoor verliep, gaat dat tegenwoordig eenvoudig via DigiD. Houdt er rekening mee dat de RDW geen vrijwaringsbewijs verstrekt.
Let op: registratiebewijzen van vóór 1 maart 1995 zijn sinds 1 maart 2000 niet meer geldig. Oude registratiebewijzen hadden omgewisseld moeten worden. Het registratienummer bleef gelijk. Vanaf april 2011 is het registratiebewijs als plastic kaart uitgevoerd.